mandag 31. mai 2010

strandjente

Stine er på Kreta! Hun smiler hele tiden og skjønner ennå ikke at hun er her. Men hey, jeg her vært her i fem uker og to dager og skjønner fortsatt ikke at jeg er her. Kreta erlik lykke.

Jeg prøver og lære meg gresk. Hver eneste dag sier alle skynd deg, lær gresk, snakk gresk, forstååå! Alt er ikke helt gresk for meg lenger, og jeg lærer minst en ny ting hver dag. For to og tre dager siden lærte jeg det som står på bildet under. Noen som forstår?



Og ja. Stine kom på lørdag, hun hadde med seg goodiebag fra Norge til meg, takk til alle og ikketakk til Norge som bruker ordet overlast. Stine har dyne på rommet sitt. Dyne. Den tynger på kroppen og er fantastisk hele natten. Jeg har flispledd. Men snart kommer det til å være så varmt at laken er nok. Da skal jeg bruke flispleddet som overmadrass. Det jeg savner aller aller aller mest er senga mi, overmadrassen og dundyna. Men dunputa var med i goodiebagen så nå sover jeg bedre.



Jeg gir ikke opp. Som dere kanskje husker farget jeg håret svart for noen uker siden. Det gikk jo ikke bra. Så nå prøver jeg igjen. Holder det ikke denne gangen så.. ja!





Dette lå i goodiebagen! Nammmm ..



Slik ser jeg ut akkurat nå!



Strandbaren som min bedre halvdel jobber på har åpnet. Jeg går dit hver dag før og etter jobb. Den har blitt mitt andre hjem. Sjefen min på Astrea har kjøpt halvparten av strandbaren, så den heter visst Astrea nå. Før het den Stratos. I dag måtte Jordan dra tidlig for å rekke eksamen inne i Xania, så jeg var snill kjæreste og ryddet alt som måtte ryddes, også var jeg strandjente. Det er svett å være strandjente, men jeg liker det.





Vi var forresten på Astrea og spiste middag i går. Kylling i karri. Mmm. Stine og jeg skal opp dit i kveld å si hei. Jordan må hjelpe til der oppe fordi det er gresk aften. Jeg vil også jobbe når det er gresk aften. Forhåpentligvis får jeg gjøre det når det kommer flere turister. Ela Norge, beste maten ela ela!

9 kommentarer:

  1. pos sas lene? hva heter du? :)
    men du? bruker ikke greker tegnet ; istedet for ?.....?

    SvarSlett
  2. SV: Den var veeldig trist i slutten, og gjennom filmen når de var så forelska. Kjente meg sånn igjen, om det hadde vært min kjæreste som stod der i håndjerna. Var godt og ha han i hånden slik jeg visste han var hos meg og hadde det bra:)

    Du er flink å læra gresk jo:) Så koselig når dere hele tiden er ute og spiser. Jeg spiser på restaurant 2 ganger i mnd MAX, du bare koser deg hele tiden du. Det er lov.

    SvarSlett
  3. Hehe;) Kan noe av det basic`e..
    Mener og tror det er ; som brukes som ?
    det nederste er vel "to onoma pou ine" eller noe i den duren? er ikke helt sikker på hva det betyr, men regner med det er noe med navn det også;p

    SvarSlett
  4. jeg sier me lene ikke onoma mou einai.. :P litt lettere :P
    kommer hjem igjen på lørdag.. sååå kommer jeg på besøk :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Jeg begynte å lese bloggen din et par dager før du egentlig skulle reise (etter du ble lagt ut på side2.no) og vet du hva? Jeg liker'n! Knis.

    Men nå har det seg slik at jeg faktisk skal til Kreta i august, nærmere bestemt Agii Apostoli, på en "hopp-på-tur-som-fattig-student". Hvilken side av Xania ifh til Gerani blir det f.eks.? Har du vært der? Hvordan ser det ut? (Vær så snill og si det ikke er stein-på-stein-på-stein strand....) Vet du om bussforbindelsene derfra er like greie som fra Gerani - Xania osv?

    SvarSlett
  6. Anonym: Utrolig gøy, det liker jeg å høre :)

    Agii Apostoli har jeg faktisk aldri hørt om. Jeg har vært på Kreta maaange ganger men hver gang har det vært i Platanias så jeg vet ikke så mye om resten av "den store verden" her nede. Jeg vet i alle fall at sanden her er finere jo lenger unna havet man kommer. I vannkanten er det ganske stein-på-stein. Bussforbindelsene her omkring har forbedret seg veldig, så tror ikke det skal bli noe problem :) Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp, hehe :\ :)

    SvarSlett
  7. SLUTT Å HA ETT SÅ BRA LIV! :P Æ vil oooog bo på kreta! Hvis du fortsette med den her blogginga å misunne mæ, kan det hende du plutselig får dæ en ekstra samboer! ;) Veldig artig å lese at du har det så bra! :)

    SvarSlett
  8. Marie da, vet du ikke kor agii apostoli e!? d e rett bortfor mæ, etter krisi akti, å ja bussan går forbi der hele tia, d e nydeli sandstrand der å en fantastisk park som æ går tur me Calvo i hver dag =)

    Geografi kurs. rekkefølge. Chania, Nea hora, krisi akti, agii apostoli, kalamaki, stalos, agia marina, platanias, gerani, maleme, kolibari osv osv

    SvarSlett
  9. å foresten, vi bruke ikke ? her i hellas, vi bruke ; istede snuppsi <3 å når du skal si ka du hete så e d mye lettere å si - "me lene Maria" i stede for å si - "to onoma mou einai Maria".. det første betyr "de kaller meg Maria" og det andre betyr "mitt navn er Maria".. De aller fleste bruker det første, æ har kanskje hørt d andre 3-4 gang etter at æ fløtta hit å d e jo 3 år sia:p Gla i dæ søss <3

    SvarSlett