mandag 2. mai 2011

svar på spørsmålsrunden

Innen hotellernæringen, er det vanskelige eller harde krav for ”utlendinger” på Kreta?
- Tidligere erfaring settes alltid pris på. Men her på Kreta er kontakter ALT! Si for eksempel at jeg kjenner noen som trenger jobb som kokk på en restaurant, men vedkommende kjenner ikke mange mennesker i restaurantbransjen. Men, det gjør jeg. Jeg må da gå til restauranten vedkommende ønsker og jobbe på, for å si at jeg kjenner noen som trenger en jobb og sjekker om de har noen ledige stillinger. Selvfølgelig kan det funke å gå fra sted til sted å presentere seg selv. Men av egne erfaringer vet jeg at bekjentskaper er (nesten) alt.
Syns du det er noen ulemper ved å bo på Kreta? Har du tenkt og flytte tilbake til Norge snart? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Familie og venner er langt vekk. Vanskelig å variere så mye som jeg måtte ønske på matfronten. Jeg kan si så mye som at jeg blir ikke å flytte fra Kreta med det første.
Hvordan går det med gresken? Føler du at du klarer og kommunisere på gresk, eller snakker du først og fremst engelsk?
- Bedre og bedre. Kommuniserer sånn noenlunde greit. Klarer og få fram hva jeg skal si. Jeg snakker i hovedsak engelsk, men på butikken og med familien til Jordan snakker jeg gresk. Også litt på jobb.
Når skal du ta med Jordan til Norge? Er du ikke spent på å se hva han synes om din verden også?
- Jordan har ikke hatt lyst til å reise til Norge, så.. Jeg har alltid hatt kjempelyst til å vise han min verden, men det blir nok ikke i den nærmeste fremtiden.

Hvordan er det å feriere på Kreta? Hvordan er standarden på hotellene, prisnivået på mat og litt generelt? Er det en rolig by eller en festby? Hvilke utflukter kan man ta? Er det badeland i nærheten?
- Helt fantastisk! Kreta er vakkert, idyllisk og har oppgjennom årene blitt mitt andre hjem. Ikke bare fordi jeg bor her nå, men fordi jeg føler meg så fantastisk her. Standarden på hotellene varierer her slik den gjør alle andre steder. Prisnivået på mat varierer naturlig nok også. I matbutikkene har det visst blitt litt dyrere med årene, personlig merker jeg ikke noen stor forskjell. Prisene på restaurantene er utrolig greie, selv om enkelte steder er dyrere enn andre. Platanias er stille og rolig i begynnelsen og slutten av sesongen, men noen områder her er ganske rolig gjennom hele sesongen. Mens midt i smørøyet er det fest natten lang midt på sommeren. Det kommer helt an på hvor og hvem man befinner seg med, og hva man gjør ut av det. Utflukter vet jeg dessverre ikke særlig mye om. Det er det best å sjekke med reiseselskapene, de har full kontroll. Limnoupoulis badelandet ligger en kjapp kjøretur unna, det er en arrangert tur og dit vil jeg anbefale alle å dra!
Hva er kjennetegnet på en typisk gresk fastboer på Kreta?
- Det er vel egentlig flere. De finnes ofte på kafé, med kaffekoppen godt plassert foran seg mens de flakser i vei med armene midt i en høylytt samtale. De ses ofte med tjukke klesplagg, til tross for at det er sol ute den dagen. De tar alltid livet med ro.
Har du fått noe inntrykk av hvordan næringene på Kreta ser på turister? Lettlurte aper eller noe mer liksom?
- Man hører jo litt av hvert om hva de som bor og jobber her sier om turister. De fleste vet jo at det skal ikke mye til for å få turistene til å bruke penger. De sies jo at vi nordmenn bruker mer penger her på en fjorten dagers sydenferie enn hva en greker kan ha i årslønn, og det sier en hel del. Enkelte mennesker blir man bedre kjent med enn andre. Så uten noe personlig forhold blir det nok lettere å dømme turister, enn hvis man har kjent de i flere år for eksempel. Noen ”lettlurte aper” vil det alltid være.
Hvor i alle dager er Burger King i Chania?
- Nå må jeg nok skuffe deg, fordi den eksisterer ikke. Jeg vet faktisk ikke om det finnes Burger King på Kreta i det hele og det store. MEN, jeg vet at det finnes McDonalds i Hraklio.
Har du mange venninner der, eller er du mest sammen med Jordan?
- Har bittelitt kontakt med en annen norsk jente som bor her, men er bare sammen med Jordan.
Føler du deg helt ok med at du bor i et annet land, lang borte fra familie og venner? Føler du deg noen gang alene, og er mye alene? Og helt ok med det?
- Savner familien og vennene mine, men det går egentlig helt greit. Selvfølgelig føler jeg meg litt alene noen ganger, det tror jeg nok alle mennesker gjør. For tiden er jeg nesten aldri alene, og etter at Cesar kom inn i livet mitt er jeg i alle fall ikke alene. Trives godt i mitt eget selskap (til en viss grad), men jeg er veldig sosial av meg så hvis jeg sitter alene ”lenge” går jeg på veggen.

Vil du ikke flytte hjem igjen? Hadde du fortsatt å bo der, om du ikke hadde kjæreste?
- Ikke med det første, har ikke fått nok Kreta ennå (det kommer jeg nok aldri til å få). Det tviler jeg på, siden jeg bor her for å være sammen med Jordan.
Hvor lenge tror du at du blir boende på Kreta?
- Det vet jeg ikke ennå.
Hva vil du bli når du blir ”stor”?
- Politi!
Hva er ditt beste Kretaminne?
- Åh, herregud. Jeg har så utrolig mange, jeg kommer nok ikke til å kunne velge bare ett. Beklager!
Hvem er forbildet ditt?
- Søskenbarnet mitt, Alice!

1 kommentar:

  1. Sprøtt at vi fra Norge bruker deres årslønn på en ferie. Ikke rart de ønsker å lure oss for penger. sykt!

    SvarSlett