mandag 25. april 2011

Καλό Πάσχα

Lørdagsnatten var jeg med på min første greske påskefeiring. Det var helt utrolig! Jeg, Jordan og familien hans dro til kirken i Maleme. Vi var litt sent ute så vi rakk ikke gå inn i selve kirken (syns det var utrolig synd, for den så nydelig ut). Utenfor sto det sikkert flere hundre mennesker, mange av de sang og stort sett alle holdt hvert sitt lys (dette lyset skal brenne hele veien hjem ...). Det var så vakkert. Når klokken slo midnatt satt de fyr på en gigantisk trehaug, og Judas som hang i galgen. Bålet og flammene var helt enorme og det kokte i ansiktet (og godt var det, for lørdagsnatta var iiiiiskald). Jeg var målløs. Sto bare og stirret inn i alle fargene som herjet vilt. Raketter og små bomber smalt om kapp. Jeg kjenner jeg har ennå ikke helt ordene til å beskrive det godt nok.



I venstre hjørne av bildet ser dere trehaugen og galgen.







Her har klokken akkurat slått midnatt.



Vel hjemme hos Jordan tegnet han kors over alle dørene i huset, med lyset vi fraktet fra kirken.

Med tanke på at vi i Norge (hvert fall meg og mine) feirer påske med å dra på hytta, gå på ski og mumse kvikk lunsj, ble bare denne opplevelsen enda mer spesiell for meg. Jeg er ikke selv noe særlig kristen av meg, men det var likevel veldig vakkert og ikke minst fascinerende å få være med på påskefeiring i Hellas.

Og ja. I går spiste vi lam, noe som også er påsketradisjon her. Vanligvis griller de et helt lam på bål, men Jordan sin mamma tilberedte det lik så greit inne. Smakte fantastisk! :)

Hvordan har dere feiret påske?

3 kommentarer:

  1. så kult litt skummelt også egentlig. Artig å ha opplevd :D

    SvarSlett
  2. Wow, litt av ei påskefeiring. Det hørtes helt fantastisk ut, da. Korset han tegna over døra så temmelig creepy ut :p
    Bra innlegg, forresten! Det e veldig interessant å høre om kulturen og skikkan dem har der nede.

    SvarSlett
  3. Susanne: Ikke så veldig creepy, egentlig :) Bra, for jeg syns det er interessant å fortelle!

    SvarSlett